هر سال، به مناسبت سالروز میلاد خواجه معین الدین چشتی در درگاه اجمیر واقع در ایالت راجستان به مدت پانزده روز جشن های مفصلی برگزار می گردد. در این مراسم، دو دیگ بزرگ که توسط اکبر شاه سلسله گورکانیان به درگاه هدیه داده شده است نذری پخت شده و در میان زائرین این درگاه توزیع می گردد.

سایت خبری : آواز

هر سال، به مناسبت سالروز میلاد خواجه معین الدین چشتی در درگاه اجمیر واقع در ایالت راجستان به مدت پانزده روز جشن های مفصلی برگزار می گردد. در این مراسم، دو دیگ بزرگ که توسط اکبر شاه سلسله گورکانیان به درگاه هدیه داده شده است نذری پخت شده و در میان زائرین این درگاه توزیع می گردد. بسیاری از مردم نیز از مذاهب و آیینهای  مختلف برای اهدای نذورات خود به این درگاه می آیند. در سال جاری نیز همچون سنوات گذشته پخت نذری در این دیگ ها به مزایده گذاشته شد. در این مزایده گروهی از خادمان با مبلغ پیشنهادی ۲۰ میلیون روپیه برنده شدند. در این مزایده برندگان در مدت پانزده روز می توانند علاوه بر پخت نذری مبالغ و هدیه های زائرین که تخمین زده می شود بیش از دو برابر این مبلغ باشد را جمع آوری کنند و علاوه بر پرداخت مزایده به هیات امنا ، ما بقی را میان فقراء توزیع کنند. جناب آقای "سَرور چشتی" سخنگوی اتحادیه کارکنان این درگاه گفت که این بیشترین مبلغی است که تا کنون برای مزایده دیگ ها پرداخت شده است.

در آرامگاه خواجه معین الدین چشتی دو دیگ بزرگ که مربوط به زمان مغول ها می باشد، قرار دارد. یکی توسط اکبر شاه در سال ۱۵۶۷ و دیگری توسط جهانگیر شاه در سال ۱۶۱۳ به این درگاه هدیه شد. در دیگ اکبر شاه می توان برای حدود پنج هزار نفر غذا پخت و در دیگ جهانگیر می توان برای حدود دو هزارو پانصد  نفر غذا تهیه کرد. این مزایده حدود ۲۱ ساعت به طول انجامید و سرانجام گروه حاجی ضیاءالدین آن را با مبلغ ۲۰ میلیون روپیه برنده شد.

شایان ذکر است که میلیون ها نفر در طول دو هفته برنامه سالروز ولادت ، آرامگاه حضرت خواجه غریب نواز را زیارت می کنند. زائرین غذای پخته شده در این دیگ ها را به عنوان تبرک می خورند. در این دیگ ها تنها غذاهای رژیمی سبزیجات به دلیل اینکه زائرین از همه اقشار جامعه هستند، پخت می گردد. زائرین اشیای قیمتی، زیور آلات، پول نقد و غیره را به عنوان هدیه در دیگ ها می گذارند.

تاریخچه دیگ ها

 گفته می شود که اکبر شاه امپراتور گورکانیان نذر می کند چنانچه منطقه «چیتور»  در ایالت راجستان را فتح کند با پای پیاده به درگاه خواجه نواز بیاید. در این درگاه اکبر شاه دستور می دهد دیگ هایی را بسازند که غذای فقرا و زائرین در آن پخت گردد. گفته می شود که در دیگ او چهار صدو شصت و هشت کیلو برنج می توان پخت نمود.

کد خبر 10095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =